הכשרת מדריכים

משרד התרבות והספורט

מינהל הספורט

ישראל סמל

 

בכפוף לתנאי הקבלה, מבחני הכניסה ומבחני הגמר, להלן תוכנית הלימודים להכשרת מדריכי אייקידו

א. תוכניות לימודים עיונית

אנטומיה

מבנה גוף האדם –תאים, רקמות, מערכות

מבנה ותכונות הרקמות הבאות: סחוס, עצם, שריר, עצבים, עור, רצועה וגיד

מערכת המפרקים

מערכת הנשימה

מערכת לב וכלי דם

סקירת שלד ושריר כלליים

פיזיולוגיה כללית ובמאמץ

אספקת אנרגיה לפעילות גופנית – טיפוסי מאמץ, אדנוזין טרי וספט, קריאטין – פוספט

גליקוליזה ויצור חומצת חלב – תהליך הגליקוליזה, חומצת חלב כגורם מגביל, פינוי חומצת חלב

גליקוליזה ויצור חומצת חלב (המשך), – OBLA, קביעת OBLA, חשיבות ה- OBLA בספורט, התאוששות ממאמצים עצימים.

תהליכים אירוביים – התהליך האירובי, הגליקוליזה, מעגל קרבס ושרשרת הנשימה

צריכת החמצן – במנוחה ובמאמץ, גרעון החמצן

תורת האימון

מבוא לכושר גופני מרכיבי יכולת גופנית וקואורדינטיבית

כושר גופני וקואורדינציה (כלליים וייחודיים)

שיטות להקניית יכולת גופנית וקואורדינטיבית באימון

שיטות ואמצעים לפיתוח יכולת גופנית וקואורדינטיבית

החימום ויכולת גופנית קואורדינטיבית כללית

אמצעים לשיפור יכולת גופנית וקואורדינטיבית כללית וייחודית

אמצעים לשיפור יכולת גופנית וקואורדינטיבית כללית וייחודית

פסיכולוגיה של הספורט

על הקשר שבין המדריך/ה לבין הספורטאי/ת (עבודה של בנים עם בנות)

גישות ביהביוריסטיות והקשרן לספורט

גישות דינמיות והקשרן לספורט

מוטיבציה של ילדים להשתתפות בספורט והסיבות לנשירה

מעורבות הורים בספורט

הפסיכולוגיה של גיל ההתבגרות (בנים/בנות)

ב. תוכנית לימודים ענפית/מעשית

התפתחות השיטות השונות באומנות   מקורות היסטוריים של השיטות השונות, מהות אומנות הלחימה, הגדרות ומיון השיטות השונות

בין ספורט לחימתי לאומנות לחימה בירור ההבדל המהותי בין עיסוק ספורטיבי לבין עיסוק באומנות הלחימה

דמות המורה לאומנות הלחימה ניתוח ובירור הדמות של הסנסאי, תפקידיו,תחומי אחריותו, בירור המושגים: מדריך, מאמן ומורה (ה"סנסאי")

אתיקה האתיקה של אמן הלחימה, האתיקה של המדריך, מאמן ומורה. מושג ה"דוג'ו" (בי"ס לאומנות לחימה) יחסי חניך מדריך, האחריות של המדריך, מהות הדירוג המקצועי באומנויות לחימה

הדרכת טכניקה- הדרכת טכניקות יסוד, הדרכת קאטה ,הדרכת עזרי אימון בטיחות

תכנון מהות התכנון: מטרה, ביצוע, בקרה והסקת מסקנות ,בניית מערך שיעור, תכנון לטווח קצר, בינוני וארוך,התכנון המובנה באומנויות לחימה

שיטות הדרכה והוראה שיטות השלם והחלקי, עקרונות בסיסיים של מתודיקה ודידקטיקה, שיטות אבחון ותיקון טכני תנועתי  

אימון המדריך תרגול הדרכה מול כיתה, ניתוח השיעור,הארות/הערות למתרגל

תורת החימום הכללי והייעודי   מהות החימום, חימום ספציפי למטרות השיעור תרגול שיטות חימום

כושר גופני ייעודי ענפי   ניתוח ענפי מבחינת דרישות כושר גופני, דרישות שונות משיטות ואסכולות שונות  

שיטות הדרכה לבניית כושר גופני שיטות אימון ותרגול לבניית כושר גופני  

הדרכה ילדים ונוער   ייחודיות העבודה עם ילדים ונוער באומנויות לחימה כושר גופני לילדים ונוער, שיטות הדרכה, משחקי כושר משחקי קרב, יחסי חניך מדריך בעבודה עם ילדים עזרי אימון, בטיחות בשיעורים

מיומנויות הוראה וגישה לחניך  מוטיבציה, "המקל והגזר", הכיתה כיחידה חברתית, מנהיגות, כיתה והטיפול האישי, ניתוח המבנה הסוציו אקונומי של הכיתה, התאמת המדריך לחניך, מתחים בין חניכים, מתחים עם המדריך, ערכת הקשרים עם ההורים

הדרכת טכניקה הדרכה וניתוח טכניקות יסוד, קרב וקאטה

 

ג. קורס עזרה ראשונה

מצבים הדורשים החייאה לחולה, משולש החיים, סכמת הישרדות, תרגול החייאה – מבוגר בודד, תרגול החייאה בזוגות, תינוק וילד, הוצאת גוף זר, מצבי חוסר הכרה עם נשימה, הכרת מחלות, אנטומיה של מחזור הדם, אנטומיה של מחזור הנשימה, אוטם בשריר הלב, תעוקת חזה, אי ספיקת לב, אסטמה, הכרת מצב הלם, כולל סוגים, אנטומיה של מערכת העצבים כולל פגיעות ראש, חבלות+תרגול, אנטומיה של בית החזה כולל פגיעות חזה פתוחות, סגורות, אנטומיה של אברי הבטן, פגיעות בטן ואגן טיפול בפגיעות בטן, מבנה העור, עקרונות חבישה, אנטומיה של מערכת התנועה הכרת השלד, שברים כולל קיבוע ושברים מיוחדים, תחקור חולה וקבלת מידה מחולה/נפגע, חזרות בע"ר כולל סימולציה.

כתיבת תגובה